De Cubaanse jazzpianist Roberto Fonseca werd bekend door zijn bijdrage aan de Buena Vista Social Club na het overlijden van Ruben Gonzalez. Op zijn vierde album Yo (Ik) uit 2012 gaat hij op zoek naar zijn Afrikaanse roots met hulp van een aantal Afrikaanse musici: Baba Sissoko (nâgoni, percussie), Sekou Kouyaté (kora), de vocalisten Fatoumata Diawara en Assane Mboup (Orchestre Baobab). Een zeer avontuurlijke mix tussen piano en percussie, tussen AfroCubaanse groove en West-Afrikaanse griot traditie is het gevolg, soms zeer verrassend en goed geslaagd zoals in de percussieve openingstrack 80`s en het door Fatoumata prachtig gezongen Bibisa. Geweldig is het zeer dynamische Mi Negra Ave Maria dat begint met Fonseca`s jazzy pianospel om over te gaan in een poëtische voordracht van de New Yorkse hiphop MC Mike Ladd. Spoken word, AfroCubaanse traditie, soul en gospel vloeien hier vernuftig in elkaar over. In 7 Rayos wordt een oude opname van de grote Cubaanse dichter wijlen Nicolas Guillen gebruikt. "Ik ben een Yoruba in Cuba" dicht hij. Fonseca lardeert zijn pianospel eromheen als een met klankkleuren schilderende pianist. Fonseca zoekt ook de grens met Noord Afrika op in Gnawa Stop. En laat in de swingende Cuban lounge Rachel en de remixes van Bibisa en 80`s horen dat hij het moderne experiment niet uit de weg gaat.